Slobodan Jevtić: 3 NAJBOLJA PUTA DO ČISTOG VOSKA!

Slobodan Jevtić: 3 NAJBOLJA PUTA DO ČISTOG VOSKA!

SHARE

Kako na tržištu naći čist vosak i obezbijediti dobre satne osnove?! Parafin je zlo u satnim osnovama.

U ovom tekstu pokušat ću analizirati jedan problem koji uzima sve više maha, a zove se “Kako naći na tržištu čist vosak?”. Umjesto voska dobija se parafin, sa raznim primjesama, kojima se dodaje miris voska i od takvog proizvoda se prave satne osnove za pčelare. Što je najbolnije to se primjeti tek kada vam se sav vosak skljoka na patos košnice.

Vosak pčelinji je produkt voštanih žlijezda pčela radilica kojim one izrađuju pčelinje saće. Hemijski sastav mu je složen, prema nekim pisanjima i naučnim istraživanjima, vosak sadrži 15 različitih hemijskih jedinjenja.

Boja voska prilikom stvrdnjavanja voštanih ogledalaca je bijela, ali pri izgradnji saća u njemu se rastvara propolisna smola, koja sadrži bojenu materiju, od kojeg vosak dobija žutu do narandžaste boje.

Čist pčelinji vosak dolazi u prvom redu od pretapanja mednih poklopčića. Procjenjuje se da se na svakih 50 kg vrcanog meda dobije i 1 kg voska. Redovnim izrezivanjem građevinjaka i zaperaka može se dobiti izvanredno čist pčelinji vosak i na kraju ostaje vosak koji se dobija iz starog saća koje se zamjenjuje satnim osnovama u košnici.

Najbolji kvalitet voska dobijamo topljenjem voska iz sunčanog topionika. U ovom topioniku najbolje je topiti samo mlado saće, zaperke i medne poklopce. Kada se radi o mednim poklopcima, prije nego što se tope na bilo koji način, treba da se dobro ocijedi med koga ima dosta pa bi ga u sunčanom topioniku bilo previše za male rezervoare, a osim toga jako sunce bi ga oštetilo zbog visoke temperature.

To isto važi i ako se topljenje vrši na bilo koji drugi način. Najveći problem za većinu nas pčelara predstavlja izdvajanje voska iz starog saća u kome je u toku dužeg perioda izlazilo leglo.

Vosak se može dobijati pomoću parnih topionika i električnih presa na suho. Saće iz društava koja su uginula ili bila zaražena američkom truleži, pčelar ne smije pretapati sa ostalim saćem, već takvo saće treba spaliti.

Kada smo dobili vosak, stavljamo ga u veću posudu i sipamo malo vode, zagrijavamo da se otopi, sklonimo sa vatre i stavimo da se steže. Ujedno će se i nataložiti prljavština, koja će kao teža, pasti ispod sirca, a med će se uhvatiti iznad kao bijela pjena. Kada se stegne okretanjem posude sirac ispada, kao čvrst. Potom, čistimo prljavštinu odozdo i odozgo i kao takav spremamo ga za presovanje satnih osnova. Tačka topljenja voska je od 56-64 s/c.

Sada smo sve spremili i došao je trenutak – kako raditi satne osnove? Svaki pčelar koji ima svoju presu, presovaće sebi tj. za svoje potrebe satne osnove, to je najsigurniji način presovanja jer smo sigurni da je vosak čist. Ali postoji jedno pravilo, vosak mora biti od zdravih pčela, jer se sterilizacija može uraditi samo na 120s/c u trajanju od 30 min, a ne znam koliko je to pčelara koji su u mogućnosti uraditi.

3 najbolja puta do čistog voska!

Postoje tri načina, od kojih su dva dobra, a jedan je riskantan i slobodno se može reći loš.

  1. Uzeti količinu od 100 kg voska, otići kod ovlašćenog proizvođača i presovati uz lično prisustvo i svi su zadovoljni.
  2. Pokupe se pet-šest pčelara iz istog mjesta, sakupe vosak od 100 kg i odu isto kod ovlaštenog proizvođača, te nadgledaju proces.

Obrazloženje ovakvog postupka. Pošto će neko naći razlog i reći da su možda komšijine pčele bolesne, (ako su u istom mjestu bolesne prije će se prenijeti bolest “onako”, nego kod skupljanja voska, jer proizvođači voska rade sterilizaciju), ovako smo na paroli:Čist račun, duga ljubav.

3. Ovo je najnepopularniji način, a to je dati svoj vosak i zamijeniti za proizvođačev. Zašto? Trka za novcem stvara od čovjeka zavisnika o parama, a gubitnika u moralu, tako da je spreman da koristi nedozvoljena sredstva, a to je parafin. Parafin je to zlo u satnim osnovama, gdje pčelar može znati i primjetiti kada mu se sve svuče dole i polegne po patosu. Šteta po pčelara velika, a proizvođač nema odgovornost jer se to nikako ne može dokazati čiji je vosak.