DEJAN ILIĆ: U FEBRUARU PČELAMA JE POTREBAN MIR; NE OTVARATI KOŠNICE, PRATITI...

DEJAN ILIĆ: U FEBRUARU PČELAMA JE POTREBAN MIR; NE OTVARATI KOŠNICE, PRATITI LETO!

SHARE

Otvaranje košnica i pregledanje društva treba izbjegavati pogotovu ako je temperatura ispod 15 stepeni Celzijusa. Mnogo je bolje po lijepom vremenu promatrati leto.

Februar je po pravilu nešto blaži mjesec od januara. Dani su duži, temperatura raste. Međutim, ove godine to nije slučaj. Ako je vjerovati meteorolozima ove godine će u februaru biti premalo izletnih dana pa je pčelama potrebno osigurati mir.

Dakle, bez uznemiravanja. U normalnim godinama, u nekim krajevima u ovom mjesecu počinju da cvjetaju prve biljke, vjesnici nastupajućeg proljeća. Ispod snijega pojavljuju se prve visibabe. U krajevima sa blažom klimom otvaraju se rese lijeske i na njima se u tihim sunčanim časovima okupljaju pčele. Ove godine tako nešto moći će da se dogodi, najvjerovatnije, samo posljednjih dana najkraćeg mjeseca.

  • Pčele i kada nisu povoljne vremenske prilike instinktivno osjećaju približavanje proljeća i u košnicama život počinje iz osnova da se mijenja. Temperatura u klubetu se povećava na 32 do 35 stepeni Celzijusa, a povećava se i temperatura  oko klubeta. Istovremeno se povećava i vlaga jer je veća potrošnja hrane zbog ishrane legla u košnicama. To može biti veoma štetno jer ako se vlaga pojavi u znatno većoj količini od normalne neminovna je pojava plijesni. Ona napada polenov prah  koji je od životne važnosti za društvo. Vlaga u košnici može izazvati i druge nevolje. Na mjestu je tvrdnja da je vlaga veći neprijatelj od zimskih mrazeva. Dobra ventilacija u košnicama  najefikasnije je sredstvo za borbu protiv te nevolje.
  • Kod mladih pčelara često se javlja želja za otvaranjem košnica i pregledanjem društva. To treba izbjegavati pogotovu ako je temperatura ispod 15 stepeni Celzijusa. Mnogo je bolje po lijepom vremenu promatrati leto. Na njemu se dobrim dijelom može pročitati stanje društva. Kada pčele na lijepom sunčanom danu hitro izlijeću iz košnice i dolijeću natovarene nektarom i polenom sa prvih biljaka vjesnika proljeća znak je da je u košnici sve kako valja i da matica leže jaja. Mokro leto pri suvom vremenu pokazuje da je to društvo zdravo i vrlo spremno da za ovo doba godine ima razvijeno leglo te da se može očekivati brzo obnavljenje i razvoj pod uslovom da se vrijeme u toj mjeri ne pogorša da razvoj legla može da ima štete. To su osnovni pokazatelji na osnovu kojih pčelar može približnom tačnošću procijeniti stanje pčelinjeg društva bez otvaranja košnice.
  • Vremenske prilike u februaru imaju snažan uticaj na razvoj legla. Njegova veličina zavisi od snage društva, kvaliteta matice i kvaliteta hrane te zdravstvenog stanja društva. No, u ovom mjesecu nije poželjno da se razvija veliko leglo zbog mogućnosti vraćanja vrlo hladnih dana.
  • Ukoliko bude lijepih dana u februaru, treba ih iskoristiti za čišćenje podnjača od uginulih pčela i drugih nečistoća. Pčelama treba pomoći jer je to za njih veoma težak posao. Utvrđeno je da pčela čistačica kada iznosi mrtvu pčelu ona je ne baci ispred košnice nego je nosi daleko od pčelinjaka pa nije rijedak slučaj da ne uspije da se otkači od nje pa padne i sama strada. Pčelar treba da pomogne i svoje pčele oslobodi tako zamornog i rizičnog posla.
  • Najbolje je podnjače zamijeniti rezervnim koje su prije toga očišćene i opaljene a one koje se tada skidaju odmah očistiti i pripremiti za zamjenu kod naredne košnice. Ako nema rezervnih podnjača onda se očiste postojeće tako da se sve mrtve pčele i ostala prljavština uklone. Ukoliko se na nekoj podnjači nađe nenormalno veliki broj mrtvih pčela, odmah treba preduzeti mjere da se utvrdi uzrok uginuća i spriječi dalje stradanje pčela. To će se najbolje postići ako se uzmu najmanje tri mrtve pčele i stave u kartonsku kutiju od šibice (nikako u plastičnu kesicu) i pošalju u laboratoriju na pregled. Po dobijanju laboratorisjkog nalaza treba postupiti po savjetu veterinarskih stručnjaka.