Dr. Velimir Glumac: Šta tople zime mogu donijeti pčelama?

Dr. Velimir Glumac: Šta tople zime mogu donijeti pčelama?

SHARE

Istina je kako je trenutno vrijeme toplo i pčele idu van. To samo po sebi i nije neki problem. Naprotiv, čak je i korisno jer pčele prazne crijeva, izbacuju “blato” iz košnice.

Ekstremmno topla zima izmamila je već prve vjesnike proljeća – visibabe, jaglace, procvjetali su lijeska i drenek, a samim time, izašle su i pčele u potrazi za peludom. Nožica punih žutog nektara koji marljivo sakupljaju već duže vrijeme i unose ga u svoje košnice. Upravo o njima i njihovim aktivnostima bruje društvene mreže širom balkanske regije. Mnogi strahuju za svoje pčelinjake u nastavku zime.

“Nije sve tako crno kako se govori.I ranije je bilo toplih i ekstremno hladnih zima, pa su pčele preživjele – kaže dr. sc. Velimir Glumac iz Hrvatske i nastavlja:

“Oni pčelari koji su svoje pčele uzimili s dosta hrane, dobro ih očistili od varoe, nemaju se čega bojati. Istina je kako je trenutno vrijeme toplo i pčele idu van. To samo po sebi i nije neki problem. Naprotiv, čak je i korisno jer pčele prazne crijeva, izbacuju “blato” iz košnice.

No, s druge strane, unosom peludi u košnice, počela su se i razvijati legla ranije nego što je to uobičajeno. U “normalnim” zimama, matica jaja liježe tek krajem januara, a sada su ona stara već i po 15-ak dana. Čak ni to nije strašno. Problemi bi tek nastali ako se temperature naglo spuste na -5 ili -6, već na -10, -15 ili čak -20, i to potraje duže vrijeme.

Mlado leglo zahtijeva posebnu brigu, objasnio nam je dalje. Prvo, tu je temperatura od 37-40 stupnjeva (uobičajena temparatura zimi je na 16-17 stupnjeva), zatim se javlja i pojačana potrošnja hrane budući da i leglo mora jesti. Sve to pčele moraju osigurati. Tu potrebnu temperaturu osiguravaju svojim tijelima, ne mičući se od legla, pa im stoga i hrana mora biti nadohvat, odmah iznad legla. Naime, ako je samo centimetar dalje, pčele ju neće moći dohvatiti i tada cijelo društvo propada. To je zapravo sada jedina istinska opasnost.

Sada bih jedino pčelarima savjetovao da svoje pčele ne diraju ako imaju dovoljno hrane. Pažljivo trebaju pratiti najave meteorologa i pripremiti dodatne šećerno-medne pogače. Naime, ako ide najava o jačem zahlađenju, pčele treba pokriti tim pogačama, kako bi imale doticaj s hranom. Inače, pogače ne treba stavljati bez veze jer se time dodatno stimulira razvoj legla, poručuje dr. Glumac.

Velimir Glumac

Što se tiče govora o masovnom pomoru pčela, to nema veze s toplom zimom. Naime, naglašava, ili pčelari pčelama nisu osigurali dovoljno hrane ili nisu proveli tretman protiv varoe na zadovoljavajući način.